حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا
سرخط خبرها

وزارت صمت پشت آلوده‌کنندگان هوا ایستاده است| تعداد روز‌های ناسالم در مشهد ۲ برابر شد

  • کد خبر: ۱۴۰۳۲۸
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
وزارت صمت پشت آلوده‌کنندگان هوا ایستاده است| تعداد روز‌های ناسالم در مشهد ۲ برابر شد
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با انتقاد از اینکه وزارت صمت پشت آلوده کنندگان هوا ایستاده است، گفت: امسال تهرانی‌ها ۲ روز و اصفهانی‌ها، کرجی‌ها، اهوازی‌ها و اراکی‌ها فقط یک روز هوای پاک داشتند.

به گزارش شهرآرانیوز، سمیه رفیعی با اشاره به این که براساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۱ هزار و ۷۰۰ نفر در کشور به دلیل آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا جان باخته‌اند، افزود: خسارات ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار است این در حالی است که این ارقام سرسام‌آور به دلیل غیرمستقیم بودن هزینه‌های آن هنوز آنقدر‌ها به چشم نیامده است.

وی با اشاره به این که با یک بام و دو هوا نمی‌توان با مقوله آلودگی هوا مقابله کرد افزود: بخش عمده‌ای از ۳۴ ماده قانون هوای پاک به مقوله حمل و نقل مرتبط است و متولی اصلی آن‌ها وزارت صمت است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به پیشنهاد وزارت صمت مبنی بر عقب رفت یک پله‌ای استاندارد آلایندگی خودرو‌های وارداتی، گفت: متاسفانه وزارت صمت در جلسه ۲ هفته قبل دولت پیشنهادی را راسا بدون طی مراحل قانونی و اخذ نظر دستگاه‌های متولی ارایه کرد و استاندارد آلایندگی خودرو‌های وارداتی را که سال‌ها یورو ۶ بود به یورو ۵ کاهش داد که این در هیات وزیران تصویب شد.

رفیعی یادآور شد: استدلال اقایان برای این مصوبه که خلاف قانون هوای پاک است این بود که، چون بنزین یورو ۶ در کشور تولید نمی‌شود بنابراین استفاده از بنزین یورو ۴ در خودرو‌های وارداتی با استاندارد آلایندگی یورو ۶ به صلاح نیست و موجب افزایش بار مالی خودرو‌های وارداتی می‌شود! این در حالیست که سال‌هاست خودرو‌های روز اروپایی گران قیمت که همگی استاندارد یورو ۶ دارند در کشور تردد و از همین بنزین موجود استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی نداشتند!

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر این که اقایان دم از آلودگی هوا می‌زنند، ولی در عمل به نفع آلودگی هوا اقدام می‌کنند، تصریح کرد: هنوز اقدام قبلی وزارت صمت مبنی بر دریافت پول به جای جایگزینی خودرو‌های فرسوده فراموش نشده، در اوج آلودگی هوا پیشنهاد دیگری برای افزایش آلودگی هوا مصوب کرده‌اند!

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: فراکسیون محیط زیست مجلس در این خصوص ورود کرده و مغایرت‌های این مصوبه را با قانون هوای پاک به طور صریح به هیات تطبیق مجلس و دولت ارائه کرده است و باید قطعا این مصوبه لغو شود؛ اما واقعا جای تعجب است که وزارت صمت به جای تلاش برای کاهش آلودگی هوا این گونه پشت آلوده‌کنندگان هوا ایستاده است! این در حالی است که شخص رییس جمهوری بار‌ها تاکید کرده‌اند که مباحث توسعه‌ای فرع بر محیط زیست است و اصل حفاظت از محیط زیست است و من با شناختی که از ایشان دارم اطمینان می‌دهم که این صحبت‌ها نه شعاری بلکه اعتقاد قلبی رییس جمهوری است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه مجلس در خصوص دستگاه‌هایی که وظایف خود را برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهند هیچ اغماضی نمی‌کند، گفت: در حال حاضر تمامی تخلفات و ترک فعل‌های ۲۳ دستگاه متولی بحث آلودگی هوا مشخص و با اعمال ماده ۲۳۴ پرونده تمامی مسوولان و دستگاه‌های متخلف در این زمینه به دادسرا ارجاع شده و هم‌اکنون در شعبه یک دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است و در جلسه اخیر با دادستان کل کشور درخواست کردیم که رسیدگی به این پرونده با سرعت بیشتری انجام شود.

وی با یادآوری آخرین وضعیت آلودگی هوا در کشور تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد روز‌های ناسالم پایتخت نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده و تعداد روز‌های بسیار ناسالم و خطرناک نیز ۲۰۰ درصد افزایش یافته است و در کرج نیز روز‌های بسیار ناسالم ۲ برابر و خطرناک ۴ برابر شده است. در تبریز روز‌های خطرناک ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در مشهد روز‌های ناسالم ۲ برابر شده است. از سوی دیگر در اراک تعداد روز‌های بسیار ناسالم و خطرناک ۲ برابر شده و در شیراز تعداد روز‌های ناسالم ۹ برابر شده و روز‌های پاک هم به نصف کاهش یافته است.

بر اساس اظهارات رفیعی در اهواز وضعیت بسیار بدتر بوده به شکلی که تعداد روز‌های ناسالم حدود ۵ برابر شده و تعداد روز‌های بسیار ناسالم ۱۲ برابر و روز‌های خطرناک ۲۱ برابر شده است.

وی با اشاره به تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا گفت: نفس این کار درست است تا دانش‌آموزان کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند، ولی باید برای مادران شاغل نیز فکری اساسی شود تا در زمان تعطیلی مدارس بتوانند هم به صورت دورکاری وظایف خود را انجام دهند و هم از بچه‌ها مراقبت کنند تا مجبور نشوند فرزندان خود را در اوج آلودگی به جای مدرسه به محل کار خود ببرند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم به موضوع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دولت گذشته هیچ اعتباری از سوی دولت برای تعمیر و نگهداری این ایستگاه‌ها اختصاص نیافته و هم‌اکنون بسیاری از این ایستگاه‌ها یا نیازمند تعمیرات کلی و یا از رده خارج شده‌اند که یکی از مسایل ارسال شده به قوه قضائیه در این خصوص است و مسوولان وقت باید بیایند و در این زمینه پاسخگو باشند چرا که مبنای تصمیم‌گیری‌ها در مقوله آلودگی هوا اطلاعات ایستگاه‌های سنجش و امار درست آنهاست تا تصمیم‌گیری‌های درستی نیز در این زمینه انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->